| 71
I 2014 vant Unibuss anbudskonkurranse for Østensjø med
oppstart 16. august 2015.
Unibuss Ekspress kjører flybussene Torpekspressen,
Ryggeekspressen og Værnesekspressen. I tillegg kjører
Unibuss Ekspress Lavprisekspressen på strekningen
Oslo-Trondheim og Oslo-Kristiansand-Stavanger. Unibuss
Tur har baser i Oslo, Stokke i Vestfold, og på Lillehammer,
og har lange og stolte tradisjoner i busstrafikken.
Bussmarkedet i Oslo-regionen er konkurranseutsatt og
preges av små marginer og behov for konsolidering. Spor-
veien vurderer fortløpende hvilken rolle konsernet skal
ha i bussmarkedet fremover. Sporveien følger også opp et
verbalvedtak fra Oslo bystyre i 2012 hvor bystyret ønsket
en vurdering av fremtidig eierskap i Unibuss.
Sporveien T-banenAS
Sporveien T-banen AS leverer all t-banetrafikk i Oslo og
Akershus. Selskapet har en egen driftstillatelse fra Statens
Jernbanetilsyn og kjører på avtale
med administrasjonsselskapet
Ruter AS.
Det ble utført 88 millioner reiser
med T-banen i 2014, en økning
på 3,3 prosent fra 2013. Kundetil-
fredsheten er svært god, og hele
97 prosent av de reisende svarer at
de er fornøyd. Regulariteten var i
2014 på 99,7 prosent, og selskapet
jobber aktivt for å holde kvaliteten på et svært høyt nivå.
T-banen opererer seks linjer i Oslo, hvorav to strekker seg
inn i Bærum i Akershus.
Gjennom 2014 har det vært gjennomført omfattende
oppgradering på deler av infrastrukturen, og det er
planlagt videre oppgraderinger de neste årene for å sikre
fortsatt stabil og effektiv drift. T-banetunnelen mellom
Majorstuen og Tøyen er begrensende for kapasiteten, og
man har i 2014 arbeidet med løsninger for å øke antall
t-banetog gjennom tunnelen uten tyngre investeringer.
Leveransen av nye t-banevogner ble fullført våren 2014
og Sporveien disponerer nå 115 3-vognstog (til sammen
345 vogner).
Sporveien TrikkenAS
Sporveien Trikken AS har ansvar for all trikkedrift i Oslo.
Trikken fraktet 51 millioner reisende i 2014, en økning
med 3,4 prosent fra 2013. Kundetilfredsheten var på 95
prosent. Selskapet har egen driftstillatelse fra Statens
Jernbanetilsyn og kjører på kontrakt for administrasjons-
selskapet Ruter AS.
Trikken har etter etableringen av visjonen om «rullende
fortau» hatt en betydelig trafikkvekst de siste ti årene,
med både hyppigere avganger og høyere hastighet. Siden
2005 har antall reisende økt fra 30 millioner til 51 millioner
reisende i 2014. Dette er en trafikkvekst som er gjennom-
ført uten investeringer i nytt materiell.
I 2014 har det vært gjennomført omfattende oppgradering
på deler av infrastrukturen for trikk, og det er planlagt
videre oppgraderinger de neste årene. Samtidig arbeides
det med et nytt trikkeprogram for Oslo, for å sikre nye
trikker som erstatning for dagens vogner. Dette plan-
legges i sammenheng med ny og
oppgradert infrastruktur.
Bussanlegg AS
Bussanlegg AS eier og leier ut syv
bussanlegg til kollektivtrafikken
i Oslo og Akershus, med en samlet
kapasitet på 570 busser. Den forut-
satte veksten i kollektivtrafikken
frammot 2030 innebærer at kapa-
siteten for parkering og vedlike-
hold av busser må økes med 600–800 busser fra dagens
kapasitet på 1.400 - i en region med stadig mer presset
arealsituasjon. Bussanlegg AS skal sikre at selskapet
på strategisk nivå tar ansvar for å sikre tilstrekkelig ny
anleggskapasitet, og på operativt nivå styrke oppfølgingen
av anleggene i direkte dialog med bussoperatørene.
Ambisjonen om en klimanøytral kollektivtrafikk innen
2020 innebærer en ytterligere satsning på biogass og
elektrisk drift, med tilhørende etablering av teknisk
infrastruktur på anleggene.
“Vårt samfunnsoppdrag
er å levere mest mulig
kollektivtrafikk
for pengene.”
▶




