Table of Contents Table of Contents
Previous Page  71 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 108 Next Page
Page Background

| 71

I 2014 vant Unibuss anbudskonkurranse for Østensjø med

oppstart 16. august 2015.

Unibuss Ekspress kjører flybussene Torpekspressen,

Ryggeekspressen og Værnesekspressen. I tillegg kjører

Unibuss Ekspress Lavprisekspressen på strekningen

Oslo-Trondheim og Oslo-Kristiansand-Stavanger. Unibuss

Tur har baser i Oslo, Stokke i Vestfold, og på Lillehammer,

og har lange og stolte tradisjoner i busstrafikken.

Bussmarkedet i Oslo-regionen er konkurranseutsatt og

preges av små marginer og behov for konsolidering. Spor-

veien vurderer fortløpende hvilken rolle konsernet skal

ha i bussmarkedet fremover. Sporveien følger også opp et

verbalvedtak fra Oslo bystyre i 2012 hvor bystyret ønsket

en vurdering av fremtidig eierskap i Unibuss.

Sporveien T-banenAS

Sporveien T-banen AS leverer all t-banetrafikk i Oslo og

Akershus. Selskapet har en egen driftstillatelse fra Statens

Jernbanetilsyn og kjører på avtale

med administrasjonsselskapet

Ruter AS.

Det ble utført 88 millioner reiser

med T-banen i 2014, en økning

på 3,3 prosent fra 2013. Kundetil-

fredsheten er svært god, og hele

97 prosent av de reisende svarer at

de er fornøyd. Regulariteten var i

2014 på 99,7 prosent, og selskapet

jobber aktivt for å holde kvaliteten på et svært høyt nivå.

T-banen opererer seks linjer i Oslo, hvorav to strekker seg

inn i Bærum i Akershus.

Gjennom 2014 har det vært gjennomført omfattende

oppgradering på deler av infrastrukturen, og det er

planlagt videre oppgraderinger de neste årene for å sikre

fortsatt stabil og effektiv drift. T-banetunnelen mellom

Majorstuen og Tøyen er begrensende for kapasiteten, og

man har i 2014 arbeidet med løsninger for å øke antall

t-banetog gjennom tunnelen uten tyngre investeringer.

Leveransen av nye t-banevogner ble fullført våren 2014

og Sporveien disponerer nå 115 3-vognstog (til sammen

345 vogner).

Sporveien TrikkenAS

Sporveien Trikken AS har ansvar for all trikkedrift i Oslo.

Trikken fraktet 51 millioner reisende i 2014, en økning

med 3,4 prosent fra 2013. Kundetilfredsheten var på 95

prosent. Selskapet har egen driftstillatelse fra Statens

Jernbanetilsyn og kjører på kontrakt for administrasjons-

selskapet Ruter AS.

Trikken har etter etableringen av visjonen om «rullende

fortau» hatt en betydelig trafikkvekst de siste ti årene,

med både hyppigere avganger og høyere hastighet. Siden

2005 har antall reisende økt fra 30 millioner til 51 millioner

reisende i 2014. Dette er en trafikkvekst som er gjennom-

ført uten investeringer i nytt materiell.

I 2014 har det vært gjennomført omfattende oppgradering

på deler av infrastrukturen for trikk, og det er planlagt

videre oppgraderinger de neste årene. Samtidig arbeides

det med et nytt trikkeprogram for Oslo, for å sikre nye

trikker som erstatning for dagens vogner. Dette plan-

legges i sammenheng med ny og

oppgradert infrastruktur.

Bussanlegg AS

Bussanlegg AS eier og leier ut syv

bussanlegg til kollektivtrafikken

i Oslo og Akershus, med en samlet

kapasitet på 570 busser. Den forut-

satte veksten i kollektivtrafikken

frammot 2030 innebærer at kapa-

siteten for parkering og vedlike-

hold av busser må økes med 600–800 busser fra dagens

kapasitet på 1.400 - i en region med stadig mer presset

arealsituasjon. Bussanlegg AS skal sikre at selskapet

på strategisk nivå tar ansvar for å sikre tilstrekkelig ny

anleggskapasitet, og på operativt nivå styrke oppfølgingen

av anleggene i direkte dialog med bussoperatørene.

Ambisjonen om en klimanøytral kollektivtrafikk innen

2020 innebærer en ytterligere satsning på biogass og

elektrisk drift, med tilhørende etablering av teknisk

infrastruktur på anleggene.

“Vårt samfunnsoppdrag

er å levere mest mulig

kollektivtrafikk

for pengene.”