72 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Årsberetning
SporveienMediaAS
Sporveien Media AS (tidligere Sporveis-Annonsene)
forvalter all trafikkreklame på Sporveiens eiendommer,
stasjoner, driftsmidler, samt et utvalg trikkeholdeplasser.
Den operasjonelle driften av reklameflatene er satt ut
til Clear Channel Norway AS. Avtalen løper frem til 31.
desember 2020, med en opsjon på forlengelse inntil tre
år. Sporveien Media AS har tilført en driftsinntekt på 110
millioner kroner til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus
i 2014.
Stor byggeaktivitet og tilrettelegging for økt kapasitet
Gjennom konsernets enhet for infrastruktur og eiendom
(IE) driver Sporveien en svært omfattende bygge- og
anleggsvirksomhet. Flere store prosjekter ble avsluttet i
2014, mens andre fortsatt pågår i 2015.
Fornyingen av Kolsåsbanen ble ferdig-
stilt, og de siste tre kilometerne med
stasjonene Gjettum, Hauger og Kolsås
åpnet 12. oktober 2014. Hele Kolsås-
banen ble stengt fra 2006 på grunn av
akutt vedlikeholdsbehov, og banen er
i perioden 2008 – 2014 totalt modern-
isert. Det er bygget 13 nye stasjoner,
og hele strekningen er oppgradert til
metrostandard. Prosjektet, som hadde
en totalkostnad på 2,9 milliarder kroner, ble ferdigstilt til
planlagt tid og kostnadsramme.
Ytre del av Ekebergbanen er oppgradert med ny infra-
struktur og ny bro på Sæter. Strekningen har fått dobbelt-
spor, og med dette ble trikkens siste trase med enkeltspor
historie. Arbeidene pågikk i perioden mars–desember
2014, og det er planlagt videre oppgraderinger på rester-
ende deler av Ekebergbanen. I tillegg ble Cort Adelers gate
og deler av trikketraseen på Kjelsås oppgradert i løpet av
2014, med forbedret passasjertilbud, høyere kvalitet og
forbedret regularitet.
Byggingen av den nye Lørenbanen startet sommeren 2013
og har pågått i hele 2014. Den nye banen med 1,6 kilometer
dobbeltspor skal gå i tunnel mellom Sinsen og Økern, og
det bygges en ny stasjon under boligområdet på Løren.
Arbeidene er i rute, og den nye Lørenbanen er planlagt å
åpne våren 2016.
Basen for T-banen på Avløs i Bærum bygges ut med nye
vognhaller og verkstedspor. Dette er et stort prosjekt som
skal ferdigstilles medio 2015. Den nye basen er en forut-
setning for utflytting fra dagens vognhall på Majorstua.
Basen vil dekke et behov for parkering av t-banevogner,
samt enklere vedlikeholdsoppgaver på t-banevognene.
Økonomisk resultat, soliditet og likviditet
Resultat
. Sporveiskonsernet oppnådde i 2014 et resultat
før skatt på 206,1 MNOK, som er 45,8 MNOK bedre enn i
2013. Resultatet etter skatt i 2014 ble 153,8 MNOK, mot 130,6
MNOK i 2013. Den totale omsetningen var på 4.212 MNOK.
Sporveien T-banen AS
oppnådde
et resultat før skatt på 100,5 MNOK,
som er 3,1 MNOK bedre enn i 2013.
Resultat etter skatt i 2014 ble 73,4
MNOK, mot 70 MNOK i 2013. Den
totale omsetningen var på 1.625
MNOK.
Sporveien Trikken AS
oppnådde et
resultat før skatt på 59,2 MNOK, som
er 21,2 MNOK bedre enn i 2013. Resultatet etter skatt i 2014
ble 43,2 MNOK, mot 27,1 MNOK i 2013. Den totale omset-
ningen var på 782,7 MNOK. Resultatet for 2014 inkluderer
en erstatning på 15 MNOK fra trikkeleverandøren Ansaldo
Breda, hvor kostnadene ble bokført i 2013.
Unibuss AS
med datterselskaper oppnådde et resultat
før skatt på 27,6 MNOK, som er 15 MNOK bedre enn i 2013.
Resultatet etter skatt i 2014 ble 20 MNOK, mot 23,7 MNOK
i 2013. Den totale omsetningen var på 1.468 MNOK mot
1.404 MNOK i 2014.
Bussanlegg AS
oppnådde et resultat før skatt på 8,8
MNOK, som er 12,9 MNOK dårligere enn i 2014. Resultatet
etter skatt i 2014 ble 6,4 MNOK, mot 15,7 MNOK i 2013. Den
totale omsetningen var på 57,5 MNOK.
“Sporveien oppnådde
et resultat før skatt
på 206 MNOK - en
markant økning fra
året før.”




