Table of Contents Table of Contents
Previous Page  72 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 108 Next Page
Page Background

72 |

Sporveien | Årsrapport 2014 |

Årsberetning

SporveienMediaAS

Sporveien Media AS (tidligere Sporveis-Annonsene)

forvalter all trafikkreklame på Sporveiens eiendommer,

stasjoner, driftsmidler, samt et utvalg trikkeholdeplasser.

Den operasjonelle driften av reklameflatene er satt ut

til Clear Channel Norway AS. Avtalen løper frem til 31.

desember 2020, med en opsjon på forlengelse inntil tre

år. Sporveien Media AS har tilført en driftsinntekt på 110

millioner kroner til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus

i 2014.

Stor byggeaktivitet og tilrettelegging for økt kapasitet

Gjennom konsernets enhet for infrastruktur og eiendom

(IE) driver Sporveien en svært omfattende bygge- og

anleggsvirksomhet. Flere store prosjekter ble avsluttet i

2014, mens andre fortsatt pågår i 2015.

Fornyingen av Kolsåsbanen ble ferdig-

stilt, og de siste tre kilometerne med

stasjonene Gjettum, Hauger og Kolsås

åpnet 12. oktober 2014. Hele Kolsås-

banen ble stengt fra 2006 på grunn av

akutt vedlikeholdsbehov, og banen er

i perioden 2008 – 2014 totalt modern-

isert. Det er bygget 13 nye stasjoner,

og hele strekningen er oppgradert til

metrostandard. Prosjektet, som hadde

en totalkostnad på 2,9 milliarder kroner, ble ferdigstilt til

planlagt tid og kostnadsramme.

Ytre del av Ekebergbanen er oppgradert med ny infra-

struktur og ny bro på Sæter. Strekningen har fått dobbelt-

spor, og med dette ble trikkens siste trase med enkeltspor

historie. Arbeidene pågikk i perioden mars–desember

2014, og det er planlagt videre oppgraderinger på rester-

ende deler av Ekebergbanen. I tillegg ble Cort Adelers gate

og deler av trikketraseen på Kjelsås oppgradert i løpet av

2014, med forbedret passasjertilbud, høyere kvalitet og

forbedret regularitet.

Byggingen av den nye Lørenbanen startet sommeren 2013

og har pågått i hele 2014. Den nye banen med 1,6 kilometer

dobbeltspor skal gå i tunnel mellom Sinsen og Økern, og

det bygges en ny stasjon under boligområdet på Løren.

Arbeidene er i rute, og den nye Lørenbanen er planlagt å

åpne våren 2016.

Basen for T-banen på Avløs i Bærum bygges ut med nye

vognhaller og verkstedspor. Dette er et stort prosjekt som

skal ferdigstilles medio 2015. Den nye basen er en forut-

setning for utflytting fra dagens vognhall på Majorstua.

Basen vil dekke et behov for parkering av t-banevogner,

samt enklere vedlikeholdsoppgaver på t-banevognene.

Økonomisk resultat, soliditet og likviditet

Resultat

. Sporveiskonsernet oppnådde i 2014 et resultat

før skatt på 206,1 MNOK, som er 45,8 MNOK bedre enn i

2013. Resultatet etter skatt i 2014 ble 153,8 MNOK, mot 130,6

MNOK i 2013. Den totale omsetningen var på 4.212 MNOK.

Sporveien T-banen AS

oppnådde

et resultat før skatt på 100,5 MNOK,

som er 3,1 MNOK bedre enn i 2013.

Resultat etter skatt i 2014 ble 73,4

MNOK, mot 70 MNOK i 2013. Den

totale omsetningen var på 1.625

MNOK.

Sporveien Trikken AS

oppnådde et

resultat før skatt på 59,2 MNOK, som

er 21,2 MNOK bedre enn i 2013. Resultatet etter skatt i 2014

ble 43,2 MNOK, mot 27,1 MNOK i 2013. Den totale omset-

ningen var på 782,7 MNOK. Resultatet for 2014 inkluderer

en erstatning på 15 MNOK fra trikkeleverandøren Ansaldo

Breda, hvor kostnadene ble bokført i 2013.

Unibuss AS

med datterselskaper oppnådde et resultat

før skatt på 27,6 MNOK, som er 15 MNOK bedre enn i 2013.

Resultatet etter skatt i 2014 ble 20 MNOK, mot 23,7 MNOK

i 2013. Den totale omsetningen var på 1.468 MNOK mot

1.404 MNOK i 2014.

Bussanlegg AS

oppnådde et resultat før skatt på 8,8

MNOK, som er 12,9 MNOK dårligere enn i 2014. Resultatet

etter skatt i 2014 ble 6,4 MNOK, mot 15,7 MNOK i 2013. Den

totale omsetningen var på 57,5 MNOK.

“Sporveien oppnådde

et resultat før skatt

på 206 MNOK - en

markant økning fra

året før.”