70 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Årsberetning
Sporveien hadde 3.518 ansatte i 2014, og driftsinntekter
på 4.212 MNOK.
Sporveien er organisert som et konsern hvor virksom-
heten styres gjennom en helhetlig integrert verdikjede.
Den skinnegående trafikken opereres av datterselskapene
Sporveien T-banen AS og Sporveien Trikken AS. Vedlike-
hold av trikker og t-banevogner utføres ved konsernets
verksteder på Ryen, Grefsen, Holtet og Majorstuen.
Bussvirksomheten leveres av datterselskapet Unibuss AS.
Sporveien utfører i tillegg vedlikehold på all infrastruktur
til trikk og t-bane. Dette er et svært omfattende vedlike-
holdssystem som sikrer stabil og sikker drift av trikk og
t-bane i Oslo og Akershus.
Sporveien eier og forvalter en betydelig eiendomsmasse
knyttet til kollektivtrafikken - og selskapet har ansvaret
for store utbyggingsprosjekter som blant annet oppgra-
deringen av Kolsåsbanen, byggingen av nye Lørenbanen
og nye Avløs base. I hovedsak er eiendomsmassen
bundet opp i infrastruktur og stasjonsområder for kollek-
tivtrafikken. Området rundt Majorstuen t-banestasjon eies
av Sporveien, og det planlegges her vesentlig utbygging
av området med ny t-banestasjon, næringseiendommer
og boliger.
Med strategien “Best 2015”mot 2020
I 2014 er det arbeidet med å utvikle en ny strategi for
Sporveien frem til 2020, og en ny strategisk plan ble
besluttet av Sporveiens styre ved inngangen til 2015.
Behovet for at Sporveien bidrar med løsninger knyttet
til befolkningsvekst og miljøutfordringer er sentrale
punkter. Den nye strategien bygger videre på Sporveiens
eksisterende strategi “Best 2015” og skal sikre at selskapet
ivaretar sin posisjon som den beste leverandøren av koll-
ektivtrafikk også etter 2015. I “Best 2015” er det satt spesi-
fikke mål innenfor kvalitet, sikkerhet og effektivitet for
å sikre at Sporveien er konkurransedyktig. Sporveien har
en målsetting om å forbedre virksomheten med om lag
370 MNOK fra 2012 til utgangen av 2015. Forbedrings-
effektene fordeler seg på: Inntektsøkning, økt produksjon
og kostnadsreduksjon. Sporveien var ved utgangen av
2014 i rute med et forbedringsprogram knyttet til dette
arbeidet.
Årsberetning for
Sporveien Oslo AS 2014
Oslo er i dag en av Europas raskest voksende byer, og
det forventes fortsatt høy befolkningsvekst i Stor-Oslo
frem mot 2030. Oslo kommune anslår at folkemengden
i Oslo og Akershus vil være i underkant av 1,5 millioner
innbyggere i 2030. Det er et politisk mål at den forventede
trafikkveksten som følge av veksten i antall innbyggere,
skal skje i form av kollektivtrafikk. Oslo kommune har
også målsatt at kollektivtrafikken skal være klimanøytral
fra og med 2020. God tilrettelegging av kollektivtrafikk
er det viktigste virkemiddelet for å redusere utslipp og
imøtekomme miljø og klimautfordringer. Dette stiller
høye krav til en robust strategi og en effektiv og veldrevet
virksomhet.
Sporveien skal være en sentral del av løsningen på disse
samfunnsutfordringene gjennom sin strategi mot 2020.
Sporveiens ambisjon frem mot 2020 er å være den beste
nordiske løsningen på effektiv og miljøvennlig kollek-
tivtrafikk. Sammen med de øvrige aktørene i kollek-
tivtrafikken, skal selskapet gjøre kollektivtrafikken til
et naturlig førstevalg i sin region. Sporveiens viktigste
konkurransefortrinn er selskapets integrerte forretnings-
modell som gjør det mulig å optimalisere en helhetlig
verdikjede som følge av samhandling på tvers. Selskapet
er godt posisjonert for å være med på utviklingen av
miljøvennlig kollektivtrafikk i det sentrale østlandsom-
rådet. Gjennom å være en del av løsningen, skal selskapet
tilby et voksende marked flere avganger med riktig kval-
itet og sikkerhet til en konkurransedyktig pris.
Datterselskaper og virksomhet i Sporveien-konsernet
Unibuss
Unibuss Konsern består av Unibuss AS (rutebuss) og
datterselskapene Unibuss Ekspress AS, Unibuss Tur AS
og Tønsberg Bussreiser AS. Unibuss driver virksomhet
innen rutebusstrafikk, turbilkjøring, ekspressruter og
flybusstransport. Unibuss er det største datterselskapet i
Sporveien Oslo AS målt i antall ansatte. Unibuss kjører for
Ruter AS i Oslo og Akershus, for Vestviken Kollektivtrafikk
i Vestfold og for Opplandstrafikk i Lillehammer.
Sporveien Oslo AS (Sporveien) er Norges største kollektivselskap målt i antall reiser. I snart 140 år har
selskapet vært en av Oslos viktigste bedrifter og bidratt vesentlig til byutvikling og persontransport
gjennomutbygging og drift av kollektivtrafikken. Dette samfunnsoppdraget ivaretar selskapet gjennom
en ambisjon om å levere mest mulig kollektivtrafikk for pengene.




