74 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Årsberetning
Sikkerhet, miljø og samfunnsansvar
Trafikksikkerhet og kvalitet i fokus
Trafikksikkerhet, beredskap og kvalitet har sterkt fokus
i hele konsernet. En nullvisjon knyttet til skader og
ulykker er førende for sikkerhetsarbeidet. Sikkerheten til
de reisende, ansatte og tredjeperson skal prioriteres.
Sporveiens sikkerhetsarbeid omfatter både forebyggende
analyser og tiltak samt et robust beredskapsarbeid for å
kunne håndtere ulykker, hendelser og terrortrusler. I 2014
fullførte konsernet arbeidet med å etablere en felles bered-
skapsplan. Både trikken og t-banen er blant de sikreste
transportsystemene i Norge. Et kontinuerlig sikkerhets-
fokus gjennom flere år har gitt gode resultater.
Ytremiljø
Sporveiens virksomhet er en
vesentlig bidragsyter til å bedre
det ytre miljøet gjennom å tilby
miljøvennlig kollektivtransport,
og miljøfokus er en naturlig
og v ik tig del av Spor veiens
samfunnsoppdrag. For Sporveien
er det et vesentlig mål å unngå skader på mennesker og
miljø. Flere av konsernets datterselskaper og de fleste
større enheter er sertifisert etter miljøledelsesstandarden
ISO 14001. Sporveien har i 2014 for første gang utarbeidet
et energi- og klimaregnskap basert på den internasjonale
Greenhouse gas-protokollen.
Samfunnsansvar
Sporveiens samfunnsoppdrag «Mer kollektivtrafikk for
pengene» skal legge til rette for at Sporveien på best mulig
måte ivaretar at byen og samfunnet fungerer ved hjelp av
selskapets kollektivløsninger. Med basis i dette oppdraget,
og verdiene pålitelig, engasjert og samhandlende, jobber
Sporveien målrettet med å ta et aktivt samfunnsansvar.
Sporveien kvalitets-, sikkerhets- og miljøpolitikk omfatter
hele Sporveiens skinnegående virksomhet og er førende
for arbeidet med samfunnsansvar. Her settes det årlige
mål om å levere kollektivtransport med bedre kvalitet,
større sikkerhet og lavere miljøpåvirkning. Sporveiens
arbeid med samfunnsansvar er nærmere beskrevet i et
eget kapittel i selskapets årsrapport for 2014.
Arbeidsmiljø,likestilling,diskrimineringogpersonal
Sykefravær
Legemeldt sykefravær er lavere enn i 2013. Fraværet i
denne perioden er 7,6 prosent i morselskapet (7,8 i 2013),
6,6 prosent i T-banen (7,4 i 2013) og 5,7 prosent i Trikken
(6,4 i 2013).
Det arbeides systematisk og langsiktig med forebygging
og oppfølging av sykefravær. Arbeidet med å redusere
sykefraværet har sterk prioritet i konsernet. Erfaringsut-
veksling og bruk av medarbeiderundersøkelsen er svært
viktig som grunnlag for vurdering og utvikling av tiltak
for å redusere sykefraværet. Sporveien har i løpet av 2014
utviklet og implementert et nytt verktøy for rapportering
av sykefravær.
Seniorpolitikk
Hovedmålsettingen med senior-
politikken er å sikre en inklu-
derende arbeidsplass og beholde
relevant kompetanse. Utgangs-
punktet for inngåelse av senior-
tiltak, er forenlighet med hensynet
til å opprettholde drift og produksjon.
HMS
Det ble registrert til sammen 63 personskader på egne
ansatte i konsernet i 2014, mot 54 skader i 2013 og 108
i 2012. Vold fra passasjerer, fall og diverse årsaker er
hyppigste grunn til skade.
Muskel- og skjelettskader er viktigste årsak til sykefravær,
og står for ca. 40 prosent av fraværet. Selskapet har kart-
lagt og risikovurdert de ergonomiske forholdene i hele
bedriften i 2014.
Antall ansatte
Sporveiskonsernet har 3.518 ansatte ved utgangen av 2014.
Disse fordeler seg med 1.924 i Unibuss, 514 i T-banen, 337
i Trikken og 743 i verksteder og infrastrukturvedlikehold,
samt konsernstaber.
“Sporveien er en viktig
faktor i den regionale
utviklingen i Oslo og
Akershus.”




