| 75
Likestilling
Kvinneandelen i konsernet som helhet er på 14 prosent.
I datterselskapene T-banen, Trikken og Unibuss er de de
tilsvarende tallene 29 prosent, 22 prosent og 6 prosent. I
morselskapet Sporveien utgjør kvinneandelen 16 prosent.
Sporveien søker å ha en jevn fordeling mellom kjønn
både i styret, i ledende stillinger og blant øvrige ansatte.
Vi har klare retningslinjer på at det ikke skal forekomme
forskjellsbehandling grunnet kjønn når det gjelder lønn,
avansement og rekruttering. Sporveien legger også
til rette for tiltak som permisjon, redusert arbeidstid,
tilpasset arbeid og arbeidstid for småbarnsforeldre.
Diskriminering
Konsernet har i lang tid arbeidet aktivt og planmessig for
å ivareta diskrimineringslovens formål innenfor virksom-
heten. Aktivitetene omfatter blant annet rekruttering,
lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelser, utviklings-
muligheter og beskyttelse mot trakassering. De ansatte
i konsernet reflekterer i stor grad befolkningssammen-
setningen i Oslo-regionen, og ca. 20 prosent av de ansatte
representerer etniske minoritetsgrupper.
For arbeidstakere eller arbeidssøkeremednedsatt funksjons-
evne foretas det individuell tilrettelegging av arbeidsplass
og arbeidsoppgaver. Konsernet arbeider aktivt ogmålrettet
for å utforme og tilrettelegge de fysiske forholdene.
Pensjon
Sporveiskonsernet har i dag en offentlig ytelsesbasert
pensjonsordning (heretter kalt Sporveiens pensjonsord-
ning), mens Unibuss har en innskuddsbasert pensjon-
sordning. Med virkning fra 1.april 2015 er det innført en
ny innskuddsbasert pensjonsordning for alle nyansatte
i Sporveien.
Administrasjon og forvaltning av Sporveiens pensjons
ordning
Forvaltning og administrasjon av Sporveiens pensjons-
ordning er fra 1. juli 2014 flyttet fra Storebrand til Oslo
Pensjonsforsikring. Endring av leverandør medfører ingen
materielle endringer i pensjonsordningen. Pensjonsord-
ningens vedtekter er oppdatert og tilpasset endringer i
folketrygdloven (levealdersjustering og indeksregulering)
og ny offentlig uførepensjon som gjelder fra 1.1.2015.
Utsiktene for videre drift
Sporveien er i en svært positiv utvikling. Konsernets
samfunnsoppdrag er å levere mest mulig kollektivtrafikk
for pengene. I Sporveiens strategi “Best 2015” er det satt et
mål om å forbedre virksomhetenmed om lag 370 millioner
kroner. Et år før strategiperiodens utløp er dette målet
innen rekkevidde.
I dag transporterer Sporveien betydelig flere passasjerer
enn tidligere, blant annet ved at frekvensen er økt markant
for både trikk og t-bane. I en region med sterkt økende
befolkning og et uttalt politisk mål om at transportvek-
sten skal håndteres med kollektivtrafikk, innebærer dette
stadig fornyelse og utvikling.
Sporveien er en viktig faktor i den regionale utviklingen i
Oslo og Akershus. Dette er en oppgave selskapet tar svært
alvorlig. Den nye Kolsåsbanen ble åpnet høsten 2014, og
neste etappe er åpningen av Lørenbanen i april 2016. Da
vil Grorudbanen for aller første gang kunne bevege seg
fra nord-øst til vest, uten å måtte benytte fellestunnelen
mellom Majorstuen og Carl Berners plass. Dette vil øke
kapasiteten ytterligere.
Byggingen av Kolsås- og Lørenbanen har tilført selskapet
høy kompetanse og den nødvendige erfaringen til det
som blir de neste årenes store utbyggingsprosjekter i
hovedstadsområdet, Fornebubanen. Banen som vil gå
fra Majorstuen til Fornebu blir 5-6 ganger så lang som
Lørenbanen, og Sporveien er klar til å ta oppgaven som
byggherre for utbyggingen dersom dette blir utfallet av
den politiske behandlingen av banen.
Parallelt med utbyggingen av Fornebubanen planlegger
Sporveien også en stor knutepunktutvikling av området
rundt Majorstuen stasjon. Etter hvert vil vedlikehold
og parkering av togsett for t-banen kunne flyttes fra
Majorstuen til Avløs base i Bærum, og det totale tomtear-
ealet vil gi plass til cirka 250.000 kvadratmeter boligmasse.
Konsernets strategiske ambisjon er at ingen skal være
bedre til å drive kollektivtrafikk i Sporveiens hjemme-
▶




