Table of Contents Table of Contents
Previous Page  75 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 75 / 108 Next Page
Page Background

| 75

Likestilling

Kvinneandelen i konsernet som helhet er på 14 prosent.

I datterselskapene T-banen, Trikken og Unibuss er de de

tilsvarende tallene 29 prosent, 22 prosent og 6 prosent. I

morselskapet Sporveien utgjør kvinneandelen 16 prosent.

Sporveien søker å ha en jevn fordeling mellom kjønn

både i styret, i ledende stillinger og blant øvrige ansatte.

Vi har klare retningslinjer på at det ikke skal forekomme

forskjellsbehandling grunnet kjønn når det gjelder lønn,

avansement og rekruttering. Sporveien legger også

til rette for tiltak som permisjon, redusert arbeidstid,

tilpasset arbeid og arbeidstid for småbarnsforeldre.

Diskriminering

Konsernet har i lang tid arbeidet aktivt og planmessig for

å ivareta diskrimineringslovens formål innenfor virksom-

heten. Aktivitetene omfatter blant annet rekruttering,

lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelser, utviklings-

muligheter og beskyttelse mot trakassering. De ansatte

i konsernet reflekterer i stor grad befolkningssammen-

setningen i Oslo-regionen, og ca. 20 prosent av de ansatte

representerer etniske minoritetsgrupper.

For arbeidstakere eller arbeidssøkeremednedsatt funksjons-

evne foretas det individuell tilrettelegging av arbeidsplass

og arbeidsoppgaver. Konsernet arbeider aktivt ogmålrettet

for å utforme og tilrettelegge de fysiske forholdene.

Pensjon

Sporveiskonsernet har i dag en offentlig ytelsesbasert

pensjonsordning (heretter kalt Sporveiens pensjonsord-

ning), mens Unibuss har en innskuddsbasert pensjon-

sordning. Med virkning fra 1.april 2015 er det innført en

ny innskuddsbasert pensjonsordning for alle nyansatte

i Sporveien.

Administrasjon og forvaltning av Sporveiens pensjons­

ordning

Forvaltning og administrasjon av Sporveiens pensjons-

ordning er fra 1. juli 2014 flyttet fra Storebrand til Oslo

Pensjonsforsikring. Endring av leverandør medfører ingen

materielle endringer i pensjonsordningen. Pensjonsord-

ningens vedtekter er oppdatert og tilpasset endringer i

folketrygdloven (levealdersjustering og indeksregulering)

og ny offentlig uførepensjon som gjelder fra 1.1.2015.

Utsiktene for videre drift

Sporveien er i en svært positiv utvikling. Konsernets

samfunnsoppdrag er å levere mest mulig kollektivtrafikk

for pengene. I Sporveiens strategi “Best 2015” er det satt et

mål om å forbedre virksomhetenmed om lag 370 millioner

kroner. Et år før strategiperiodens utløp er dette målet

innen rekkevidde.

I dag transporterer Sporveien betydelig flere passasjerer

enn tidligere, blant annet ved at frekvensen er økt markant

for både trikk og t-bane. I en region med sterkt økende

befolkning og et uttalt politisk mål om at transportvek-

sten skal håndteres med kollektivtrafikk, innebærer dette

stadig fornyelse og utvikling.

Sporveien er en viktig faktor i den regionale utviklingen i

Oslo og Akershus. Dette er en oppgave selskapet tar svært

alvorlig. Den nye Kolsåsbanen ble åpnet høsten 2014, og

neste etappe er åpningen av Lørenbanen i april 2016. Da

vil Grorudbanen for aller første gang kunne bevege seg

fra nord-øst til vest, uten å måtte benytte fellestunnelen

mellom Majorstuen og Carl Berners plass. Dette vil øke

kapasiteten ytterligere.

Byggingen av Kolsås- og Lørenbanen har tilført selskapet

høy kompetanse og den nødvendige erfaringen til det

som blir de neste årenes store utbyggingsprosjekter i

hovedstadsområdet, Fornebubanen. Banen som vil gå

fra Majorstuen til Fornebu blir 5-6 ganger så lang som

Lørenbanen, og Sporveien er klar til å ta oppgaven som

byggherre for utbyggingen dersom dette blir utfallet av

den politiske behandlingen av banen.

Parallelt med utbyggingen av Fornebubanen planlegger

Sporveien også en stor knutepunktutvikling av området

rundt Majorstuen stasjon. Etter hvert vil vedlikehold

og parkering av togsett for t-banen kunne flyttes fra

Majorstuen til Avløs base i Bærum, og det totale tomtear-

ealet vil gi plass til cirka 250.000 kvadratmeter boligmasse.

Konsernets strategiske ambisjon er at ingen skal være

bedre til å drive kollektivtrafikk i Sporveiens hjemme-